דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בחינת האופי המשתנה של עבודה וקריירה לצורך פיתוח עצמי 

מאת    [ 14/02/2007 ]

מילים במאמר: 826   [ נצפה 7820 פעמים ]

תהליכי החיים העוברים על כל אדם ואדם שלובים למעשה בחיי הקריירה שלו ושל בן/בת הזוג שלו. כל החלטת קריירה תלויה בגורמים רבים. מדי פעם רצוי לעצור במעין נקודת תצפית על נוף סביבת העבודה והמחיה האישית. התרשמות והסקת מסקנות נחוצים להמשך מסע החיים בדרך המתאימה ביותר.
מאמר זה יעסוק בהגדרות והבנה של המושג קריירה. נבין תחילה מהם התהליכים המשפיעים על התפתחות הקריירה.
קריירה כמושג ומודלים שונים של קריירות- החוקרים, מגדירים קריירה כמכלול התרחשויות והתנסויות בחיי העבודה של האדם וכן,ה כתבנית של חוויות מעולם העבודה הנמשכות על פני חייו של היחיד.
קיימם מספר מסלולי קריירה:
מצב יציב - מחויבות למקצוע אחד לכל אורך החיים.
קריירה קווית - התקדמות במעלה ההיררכיה של הארגון.
קריירה ספירלית - קריירה אחת במשך 10-5 שנים, ולאחר מכן מעבר למשרה אחרת אליה מביאים את כל הניסיון והמיומנות שנצברה במשרה הקודמת.
קריירה משתנה - שינוי משרות לעיתים תכופות תוך שינוי גם בתחום המקצועי.
חוקרים אחרים מתייחסים לסוגים שונים של קריירות:
קריירה אובייקטיבית - תבנית משרות הקיימות בחברה ובשוק העבודה, איך החברה מתייחסת לקריירה מול קריירה סובייקטיבית - תחושות האדם ביחס לקריירות על בסיס היסטוריה, דעות ואמונות.
קריירה פנימית - כיצד מתקדמת העבודה של אדם על פני זמן וכיצד היא נתפסת על ידי היחיד. מול קריירה חיצונית - הצעדים שבהם צריך אדם לנקוט על מנת להתקדם.
קריירה מסורתית - מתייחסת למספר מצומצם של אנשים, בד"כ גברים, ראשי המשפחה, הנחשבים בעלי קריירה. ארגונים היררכיים המבטיחים העסקה לתקופה ארוכה וסביבה יחסית יציבה. הכשרת העובד נעשית לפני תחילת העבודה ומסתיימת בתחילת עבודתו בארגון, התקדמות העובד היא כלפי מעלה בהיררכיה. קיימת הפרדה מלאה בין מקום העבודה למשפחה ויציבות היא ערך עליון בחיי המשפחה. העבודה מתבצעת בתוך הארגון, בתפקיד אחד לטווח ארוך ללא כישורים מיוחדים הנדרשים מן העובד, ללא דגש על טכנולוגיה וללא מערכת לתגמול עובדים. החוזה הפסיכולוגי מדבר על בטחון לאדם במקום בו הוא מועסק.
גלובליזציה וצורות חדשות של קריירה - במשך השנים השתנתה הגישה לנושא הקריירה, מקריירות מסורתיות לקריירות מודרניות. הדבר נגרם בשל שינויים גדולים בכלכלה- פתיחת שווקי העולם וסחר בינלאומי. שינויים בגבולות בעולם-האיחוד האירופי מאפשר מעבר קל יותר ממדינה למדינה. שינויים מהירים בטכנולוגיה הגורמים להורדת עלות התקשורת והעברת המידע ובכך להפיכת שווקים, ייצור ושירותים לגלובליים. שינויים דמוגרפים שהובילו לצמצום המרחק וטשטוש ההבדלים בין התרבויות. הדבר הוביל ליצירת צורות קריירה חדשות, חסרות גבולות, קריירות המשנות צורה בהתאם לרצון האדם. אנשים עוברים בקלות בין ארגונים, מחלקות, רמות היררכיה, תפקודים ומכלול מיומנויות.
שוק העבודה המשתנה - קצב השינויים מהיר ביותר. שעות העבודה מתארכות, הלחץ גובר והתמורה אינם מצדיקה את המאמץ. יש שינוי בחוזה הפסיכולוגי בין העובד למעביד ומתרחש שינוי במבנה הארגוני. השטחת הארגונים והקטנתם. פחות בטחון במקום העבודה לעומת הגדלת תחומי אחריות למשרות מסוימות. גיוון בעמיתים ובלקוחות. מעבר מפיתוח ואחריות של הארגון על הקריירה לפיתוח קריירה עצמית ואחריות האדם על הקריירה שלו . נדרשים עובדים רבי כישורים ועובדים הלומדים ומחפשים הזדמנויות ללמוד לכל אורך שנות הקריירה שלהם. גיוון בשוק העבודה - תעסוקת נשים גדלה, יותר משרות חלקיות, ישנם עובדים המחזיקים יותר ממשרה אחת. גידול במס' העובדים מהבית, בתוך המשפחה יש שני בעלי קריירה, דבר המצריך תמרון בתוך המשפחה. יותר אוכלוסייה מתבגרת הנמצאת בשוק העבודה. אוכלוסייה בעלת מיומנות וכישורים אך מצד שני אוכלוסייה זו מתמודדת עם תחרות גדולה מצד צעירים יותר. גיל הפנסיה מתרחק. יותר אנשים בעלי יוזמה מנהלים עסקים עצמאיים.
עקב האופי המשתנה של הסביבה, הקריירה ושוק העבודה כל אחד צריך להתאים עצמו לשינויים המתרחשים בקצב מהיר. אדם הרוצה להיות מועסק חייב להיות בר העסקה (employable). הכוונה היא לרכוש מערך של כישורים וניסיון על מנת להפוך ל"מוצר" אטרקטיבי לשוק העבודה. לפתח מערכת קשרים (networking), שיווק אישי הרחבת קשת המכרים על ידי השתתפות בימי עיון וכנסים שם ניתן לפתח את מערכת הקשרים. יתרון יחסי בשוק העבודה הינו גורם חשוב מאד כאשר מחפשים מקום עבודה. העולם המשתנה גורם לסטנדרטים ודרישות גבוהים מצד ארגונים וכן דרישה למיומנויות נוספות שבעבר לא היו נדרשות.
על מנת לקבל יתרון יחסי ולעמוד בדרישות הגבוהות יש לפעול לקבל תואר ולהיות בוגר אוניברסיטה ובכך להקנות יתרון יחסי על אחרים שאינם בוגרי אוניברסיטה. לבוגר תואר שני יתרון על בוגר תואר ראשון. הסיכוי של בוגר אוניברסיטה למצוא עבודה הוא גדול יותר מזה של אדם שאינו בוגר אוניברסיטה אך יחד עם זאת ארגונים מעדיפים גם עובד היכול להסתגל לשינויים ובעל התמחות ספציפית. עקב המצב הכלכלי תואר אוניברסיטאי אינו תעודת ביטוח לבעליו. יתכן שבוגר אוניברסיטה ימצא עצמו במשרה שאינה תואמת את ציפיותיו לכן, כל בוגר אוניברסיטה צריך להחזיק גם במיומנויות של הסתגלות לשינויים, המשך למידה וניסיון מקצועי על מנת להיות בר העסקה בעל יתרון יחסי. לעיתים על הבוגר להתפשר ולהסתפק במשרה שלא תמצה ולא תשקף את יכולותיו על מנת לצבור ניסיון אתו יוכל להמשיך הלאה למשרה הבאה.
יחד עם זאת ניתן לראות בארץ מזה כמה שנים מגמה של פתיחת מכללות להשכלה גבוהה המציעות תנאי קבלה נוחים וכן שעות לימודים נוחות לאלה הרוצים ללמוד ולעבוד גם יחד.
לאחר הגדרת המושגים הקשורים בקריירה יכול אדם לבחון ולהבין את סוג הקריירה האישית שלו, מה עומד בבסיסה של ההגדרה לקריירה. בעזרת ההגדרות שפורטו ניתן להתייחס לשלב האישי בו האדם נמצא ביחס לגיל הכרונולוגי וביחס למה שהשיג עד לאותו הרגע.

רשימה ביבליוגרפית
1. Arnold,J. (1997), Managing Careers into the 21st Century, PCP Publications, London.
2. Mullins,L.J (1996),?The Nature of Learning? pp.344-375, Management and Organisational Behavior, 5th Edition, Essex, Prentice-Hall
חגית גלטנר
תואר ראשון במינהל עסקים עם התמחות במימון.
ותק של 20 שנים כמנהלת חשבונות בכירה.
hagitgel@bezeqint.net



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב